Bedrägeriförsök med Klarnas varumärke ökar
Under hösten har vi sett extra många bedrägeriförsök där bedragare utnyttjar Klarnas varumärke och det är mycket möjligt att dessa kommer öka ytterligare under julhelgerna.
Genom att skapa falska mejl, sms och webbsidor som ser ut att komma från Klarna försöker bedragarna övertyga dig om att lämna ut personuppgifter, bankuppgifter eller att klicka på skadliga länkar.
Skydda dig mot digitala bedrägerier
Bli medlem på SkimSafe Online så gör vi jobbet åt dig.
Hur bedrägerierna fungerar
De flesta bedrägeriförsök sker via phishing-mejl eller sms. Ett typiskt meddelande kan innehålla:
- En uppmaning om att du måste verifiera ditt konto.
- Information om en påstådd obetald faktura som måste betalas omedelbart.
- En länk till en webbsida som ser ut att tillhöra Klarna men som i själva verket är falsk.
1. Uppmuntran att ladda ned den “nya” appen.
Ett av försöken har kommit i form av ett sms från “Klarna” där du uppmuntras ladda ner den nya appen för att inte förlora tillgång till din historik och att kunna betala med Klarna framöver. Allt du behöver göra är att klicka på länken i sms:et, smidigt va?
Detta är så klart en bluff! Klarna skickar aldrig sådana sms och om du vill ladda ner en app går du via app store.
2. “Tack för din beställning!”
Detta är en klassiker som utnyttjas även med Klarna som avsändare. Det kan gälla bekräftelse på ett köp som du inte har gjort eller en beställning av Klarna-kortet. Det bedragarna hoppas på är att du ska ringa upp det angivna telefonnumret så att de kan “hjälpa” dig.
Visst har du redan koll på att man aldrig använder kontaktuppgifterna som anges i sms:et? Bra, vi visste väl det!
3. “Jag ringer från Klarna International”
Har Klarna en särskild internationell avdelning? Nä, men det vill gärna bedragarna att du ska tro! Den som svarar kan få höra att de ringer från Klarna International och att det finns ett betalärende I ditt namn som de ska hjälpa dig att reda ut. Så snällt av dem.
Hur är det nu vi brukar säga…? Jo! Ge aldrig ut känsliga uppgifter till någon som ringer upp dig utan lägg på luren och kontrollera på egen hand.
4. Bluffaktura eller återbetalning som väntar
Med falska Klarna-fakturor eller ett meddelande om att en återbetalning väntar på dig försöker bedragarna lura dig att ge ifrån dig känsliga uppgifter och legitimera dig med BankID.
Kom ihåg att du alltid hittar dina fakturor och betalningar direkt via Klarnas app eller genom att logga in via hemsidan. En återbetalning från Klarna sker automatiskt och du behöver aldrig ge ifrån dig några ytterligare uppgifter.
Så skyddar du dig
- Logga alltid in direkt på Klarnas webbplats eller app istället för att använda länkar i mejl eller sms.
- Anmäl misstänkta meddelanden till Klarna genom att vidarebefordra mejl till security@klarna.com.
- Aktivera tvåfaktorsautentisering för att öka säkerheten på ditt konto.
Kom ihåg
Klarna ber aldrig om känsliga uppgifter via mejl eller sms. Bedrägeriförsöken utnyttjar människors tillit till Klarnas varumärke, men genom att vara vaksam och medveten om riskerna kan du minska risken att bli lurad. Kontrollera alltid avsändarens e-postadress eller telefonnummer, och agera aldrig under stark tidspress.
Håll dig säker i jul och hjälp till att sprida kunskap om dessa bedrägeriförsök!
Om SkimSafe
Skydda din identitet med SkimSafe! Gör som tusentals andra och skydda dig från ID-kapningar, e-handelsbedrägerier, kapade digitala konton och mycket mer. Vår nya tjänst SkimSafe Online är Sveriges mest omfattande skydd mot moderna bedrägerier - registrera dig idag.
Kom igång