Så kan du förebygga ID-kapning
I detta kapitel pratar vi om ID-kapning, de vanligaste bedrägerimetoderna och vad man ska se upp för. Med SkimSafe Online, i kombination med kunskap och assistans, minskar du risken för att bli utsatt för identitetskapning. Det finns dock några saker som är viktigt att tänka på för att minska risken för att bedragare ska komma åt dina känsliga uppgifter för att påbörja ett bedrägeriförsök.
Förutom viktiga åtgärder är det viktigt att göra sig bekant med de vanligaste metoderna för bedrägeri så att du snabbt kan upptäcka och avvärja kapningsförsöket.
De vanliga metoderna vid identitetsbedrägeri
Stöld eller förlust av handlingar
Du blir av med din plånbok, väska, post eller identitetshandlingar. Någon hittar dina handlingar och kommer på så sätt över ditt personnummer och annan känslig information.
Datorintrång/Hacker-attack
En hacker-attack kan liknas vid ett elektroniskt inbrott. Någon bryter sig in i din dator eller hos ett företag där du är kund och stjäl personlig information om dig. Det är ett vanligt tillvägagångssätt som inte går att skydda sig mot. En bedragare som får tag på din information via datorintrång kan använda informationen i syfte att utföra ID-kapningar.
Stöld ur brevlåda
En vanlig form av identitetsstöld. Någon beställer till exempel ett kontokort i ditt namn och stjäl sedan både kortet och koden ur brevlådan eller möter brevbäraren och tar emot brevet.
Adressändring
Bedragare ändrar din folkbokföringsadress till en adress som bedragaren har kontroll över. Du märker då inte om det kommer post som innehåller kreditupplysningar, inkassokrav etc. vilket medför att det tar längre tid innan du upptäcker bedrägeriet. Bedragare lämnar ibland även en del post till offret vilket gör det ännu svårare att upptäcka bedrägeriet.
Dumpster diving
Tjuven går igenom dina hushållssopor eller återvinningen för att få tag på känslig information om dig. Till exempel ett kontoutdrag från din bank som du har kastat i soporna. Tänk på att inte slänga känslig information i soporna och skaffa helst en makuleringsmaskin som river sönder papper med känslig information.
Phishing
När du får e-post eller en uppmaning på webben där avsändaren utger sig för att vara ett företag som du känner till eller har en relation till så kallas det för Phishing. Avsändaren hoppas att du ska svara på meddelandet genom att till exempel klicka på en länk och fylla i dina personuppgifter.
Vishing
Vishing innebär att bedragare ringer och utger sig för att komma från ett företag, bank eller myndighet som du känner igen. Deras mål brukar vara att du ska legitimera dig med din bankdosa eller ditt BankID. När du legitimerar dig så får de kontroll över dina bankkonton och för över dina pengar till sina egna konton.
Smishing
Fenomenet Smishing har fått sitt namn av en kombination av SMS (textmeddelande) och Phishing. Istället för att du får ett epostmeddelande där du ska klicka dig vidare, så får du ett SMS. Smishing-meddelanden innehåller ofta en länk eller uppmaning till att utföra en handling som är bråttom. Klicka inte på länkar i SMS och gör ingenting förhastat. Hör istället av dig till företaget eller personen som påstår sig vara avsändaren för att kontrollera om meddelandet är äkta.
Så här kan du skydda dig mot bedragare
Förstör känsliga uppgifter
Förstör eller riv sönder papper som innehåller dina uppgifter såsom namn, adress, personnummer, kontonummer, kortnummer, koder med mera – innan du kastar dem i soporna. Om möjligt, skaffa gärna en dokumentförstörare.
Lås din brevlåda
Se till att din post aldrig ligger i trapphus eller i öppna brevlådor. Se till att brevlådan är låst så att ingen annan har tillgång till din post. Är du bortrest en längre tid – registrera eftersändning posten, be någon tömma brevlådan eller lagra din post hos Posten.
Ha koll på dina kontoutdrag
Gör det till en rutin att kontrollera dina kontoutdrag för att snabbt upptäcka okända transaktioner. Om du brukar få regelbundna fakturor via post, t.ex. El- eller telefonräkningen, bör du vara noga med de inte saknas vid något tillfälle. Det kan vara ett tecken på att någon ändrat din adress.
Gör din dator säker
En identitetskapning börjar idag oftast på internet i någon form. Se därför till att du har uppdaterad brandvägg, virusprogram, samt spamfilter och filter mot nätfiske hos din epostleverantör.
Använd säkra lösenord
Det är viktigt att ha bra och svåra lösenord på sidor på internet där det finns känslig information om dig, till exempel din e-post, sociala medier och din bank. Aktivera även tvåfaktorsautentisering på de ställen som tillåter det. På så sätt behövs både ditt lösenord och en kod som visas på en annan enhet för att logga in. Tvåfaktorsautentisering på dina konton ökar säkerheten avsevärt!
Förvara dina uppgifter på säkert ställe
Förvara t.ex. dina kort och din bankdosa på ett säkert ställe där endast du har tillgång till dem. Skriv aldrig ned koder eller lösenord där någon annan kan få tag på dem.
Lämna aldrig ut lösenord, koder eller uppgifter till någon
Lämna aldrig ut dina lösenord/koder (till kort och system) till någon annan även om du känner personen eller personen i fråga påstår sig ringa dig från din bank, Polisen eller annan myndighet. Om du blir kontaktad av någon, be om att få återkomma och hör sedan av dig till företaget eller myndigheten som påstår sig ha hört av sig till dig.
Adressändring
Genom att göra en adressändring i ditt namn kan bedragare styra vart din post skickas för att dölja en eventuell ID-kapning och för att du inte ska få betalningskrav. Du kan spärra dig mot adressändring på Skatteverkets hemsida. Skulle du själv behöva adressändra så gör du detta enkelt med BankID.
Undvik att klicka på länkar som skickas
Undvik att klicka på länkar i mejl. Om du får ett erbjudande från ett företag, gå istället in på deras hemsida via adressfältet i din webbläsare för att se om erbjudandet stämmer. Ett sätt är också att höra av sig till företagets kundtjänst för att ta reda på om erbjudandet är legitimt. Det förekommer tyvärr många falska tävlingar om presentkort och erbjudanden som verkar vara för bra för att vara sant.
Misstänker du ID-kapning – anmäl det till Polisen direkt
Om du misstänker att du råkat ut för en identitetskapning är det viktigt att du anmäler det till Polisen. Du kan anmäla ett misstänkt brott via Polisens hemsida eller genom att ringa 114 14.
Detta är generella råd och för att få mer konkret återkoppling kring vad du ska tänka på finns våra professionella rådgivare tillgängliga för att ge personlig vägledning.
Skydda din identitet med SkimSafe! Gör som tusentals andra och skydda dig från ID-kapningar, e-handelsbedrägerier, kapade digitala konton och mycket mer. Vår nya tjänst SkimSafe Online är Sveriges mest omfattande skydd mot moderna bedrägerier – registrera dig idag.