Hallå Konsument varnar för bluffsamtalH
Återigen har konsumenter blivit uppringda av bedragare som utger sig för att ringa från Konsumentverket. En del av dem som blir uppringda har tidigare blivit utsatta för bedrägeri medan andra blir informerade om ett påhittat bedrägeri som ska ha skett. Ofta rör det sig om olika former av påstådd ID-kapning, bankbedrägeri eller telefonabonnemang som ska ha tecknats i personens namn.
Bedragaren påstår sig kunna hjälpa konsumenten och ber personen att legitimera sig med BankID och/eller uppge känslig information som bankuppgifter.
Tänk på:
- Konsumentverket bedriver inte den här typen av verksamhet och de betalar aldrig ut ersättning till konsumenter.
- Om du blir kontaktad – lägg på luren och anmäl samtalet till polis. Anteckna gärna namn på personen som ringer, telefonnummer och vad som sagts. Lämna aldrig ut personliga uppgifter eller godkänn något med BankID.
Dela med dig av varningen!
Skydda din identitet med SkimSafe! Gör som tusentals andra och skydda dig från ID-kapningar, e-handelsbedrägerier, kapade digitala konton och mycket mer. Vår nya tjänst SkimSafe Online är Sveriges mest omfattande skydd mot moderna bedrägerier – registrera dig idag.