Laddar

Vänligen vänta

Något gick fel
Ett fel har uppstått

Kontakta oss på 08-15 51 53 eller info@skimsafe.se för vidare assistans


Försök igen

Vänta...

Konsumentverket granskar 10 svenska e-handelssidor
Publicerat:

Konsumentverket granskar 10 svenska e-handelssidor

Efter mängder av konsumentanmälningar har Konsumentverket inlett en granskning mot 10 e-handelsföretag. Den röda tråden? En affärsmodell som kallas dropshipping.

Gemensamt för de anmälda företagen är att de har gett sken av att vara svenska företag med lager i Sverige, men i själva verket lagras och skickas varorna från helt andra länder. Affärsmodellen kallas för dropshipping och har blivit allt vanligare i takt med den ökade näthandeln. Ett av de mest kända exemplen på dropshipping-företag är den kinesiska sidan Temu.

Skydda dig mot digitala bedrägerier

Bli medlem på SkimSafe Online så gör vi jobbet åt dig.

Dropshipping är i sig inte olagligt, men enligt Konsumentverket bör ett företag alltid vara transparenta med varifrån deras varor kommer. Många konsumenter känner sig vilseledda och har anmält företagen för missvisande marknadsföring och produktinformation.

”Bristande kvalité” är ett av klagomålen som återkommer i flera av anmälningarna. Istället för den produkt som har marknadsförts på hemsidan, har kunden fått hem en vara av sämre kvalité och utseende. Den som vill returnera varan får själv stå för kostnaden, något som kan bli kostsamt.

Henric Jonsson, juridisk rådgivare vid Konsument Europa som är en del av Konsumentverket, är kritisk till företagens affärsmodell:

– Nätbutikernas webbplatser är skapade för att ge intryck av att det är ett svenskt företag man handlar av, inte minst för att betaltjänstlösningen många gånger är svensk. Att varorna skickas från ett land på andra sidan jordklotet är inte lika tydligt, om det ens framgår överhuvudtaget. Många uppger också att det är helt omöjligt att få kontakt med företagets kundtjänst om man till exempel vill reklamera.

www.prestigefashion.se
www.gym-power.se
www.furstockholm.se
www.nordisktsken.se
www.femmeform.se
www.broderingstudio.se
www.hemmaval.se
www.sverigeklyven.se
www.merley.se
www.compassnature.se

Konsumentverket har hittills funnit flera marknadsrättsliga brister. Några av de allvarligaste är:

  • Marknadsföringen av produkterna stämmer inte överens med de levererade produkterna
  • Produkterna levereras inte inom den angivna leveranstiden
  • Bristande kontaktinformation
  • Bristande information om varifrån produkterna skickas
  • Bristande returinformation (reklamation och ångerrätt)

Hur känner du igen ett dropshipping-företag när du handlar på nätet? Här är några tecken att hålla utkik efter:

  • Otydliga kontaktuppgifter: exempelvis att kontaktvägar saknas eller att företaget anger en privatpersons adress i stället för en företagsadress.
  • Andras omdömen: kolla efter recensioner av nätbutiken i andra forum.
  • Bristfällig information om leveranstid: Leveranstiden kan vara längre än förväntat eftersom leverantören ofta är baserad utanför EU. Var noga med att kontrollera detta innan du slutför köpet.
  • Stavfel på hemsidan: Ibland finns det översättningsfel eller märkliga formuleringar på webbplatsen. Detta kan vara ett tecken på att företaget är utländskt och använder dropshipping.

Källa: Konsumentverket



Om SkimSafe

Skydda din identitet med SkimSafe! Gör som tusentals andra och skydda dig från ID-kapningar, e-handelsbedrägerier, kapade digitala konton och mycket mer. Vår nya tjänst SkimSafe Online är Sveriges mest omfattande skydd mot moderna bedrägerier – registrera dig idag.

 

Kom igång


Läs mer på temat: