Oseriösa och dyra elavtal
Se upp för oseriösa säljmetoder och dyra elavtal i vinter. Den rådande energikrisen och stigande inflation gör att bedragare sin chans att utnyttja situationen för egen vinning. Fundera både en och två gånger om du blir uppringd av någon som vill erbjuda dig ett nytt, fördelaktigt elavtal.
Vanliga påståenden och fällor
- ”Vi samarbetar med X” – det är vanligt att personen som ringer antyder att de samarbetar med större, etablerade elbolag för att skapa förtroende. I själva verket finns inget samarbete.
- Låga priser och unika erbjudanden som du ”bara kan ta del av via detta telefonsamtal” används ofta som ett argument för att du ska tacka ja direkt.
- Kontrollera avtalets bindnings- och uppsägningstid. Erbjudandet kan exempelvis presenteras som ”utan bindningstid” men de utelämnar biten om att uppsägningstiden är 24 månader.
- Identifiera dig aldrig med BankID på uppmaning av någon som kontaktar dig.
Tänk på:
- Låter erbjudandet för bra för att vara sant är det antagligen det.
- Kontrollera om företaget har Energiföretagens certifiering Schysst elhandel.
- På Konsumenternas Energimarknadsbyrås webb finns en lista med företag som har extra många klagomål.
- Du har alltid 14 dagars ångerrätt vid distansköp.
Om SkimSafe
Skydda din identitet med SkimSafe! Gör som tusentals andra och skydda dig från ID-kapningar, e-handelsbedrägerier, kapade digitala konton och mycket mer. Vår nya tjänst SkimSafe Online är Sveriges mest omfattande skydd mot moderna bedrägerier – registrera dig idag.
Läs mer på temat: