Se upp för oseriösa telefonoperatörer
Den senaste tiden har vi fått in flera rapporter om oseriösa telefonoperatörer. Aggressiva försäljningsmetoder via telefon med löften om rekordlåga priser lurar in personer i oschyssta avtal med långa bindningstider. Många gånger är det först när fakturan kommer som man inser att ett avtal har ingåtts. Känn till dina rättigheter som konsument och vad du bör tänka på ifall du funderar på att acceptera ett erbjudande.
Ställ frågor
En duktig försäljare vet vad hen ska säga för att sälja in sin produkt. Motfrågor parerar de skickligt och kanske undviker de att nämna det finstilta. Som mottagare gäller det därför att stå på sig. Om du tycker ett erbjudande låter lockande och du funderar på att acceptera så var noga med att ställa frågor om avtalets villkor. Finns det någon bindning- eller uppsägningstid? Vad ingår egentligen i priset de anger? Finns det några dolda kostnader eller eventuella prisökningar? Fundera dessutom över följande:
- Låter erbjudandet för bra för att vara sant så är det ofta det.
- Kolla upp vad företaget har för kundtjänst! Går de att nå på telefon och/eller mejl? Många oseriösa aktörer sätter i system att göra sig så otillgängliga som möjligt.
- Är de kopplade till någon av de etablerade teleoperatörerna?
- Läs andras omdömen om företaget på t.ex. Trustpilot och Reco.se
Ta god tid på dig
Tacka inte ja till något på telefon. I motsats till vad många tror är det faktiskt inte okej för en säljare att få dig att acceptera ett avtal direkt på telefon. Be alltid om att få informationen skickad till dig så att du i lugn och ro kan läsa igenom villkoren. Avtalet ska godkännas först efter samtalet och det ska ske skriftligen. Ett skriftligt godkännande kan se ut på olika sätt, exempelvis:
- Fysisk signering av papper du får hemskickat
- Elektroniskt godkännande via e-post eller sms
- Godkännande med BankID
Din lagstadgade ångerrätt
Som privatkonsument har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt svenskt lag. Det är företagets skyldighet att vid tecknande av avtal informera konsumenten om ångerrätten. Enligt lag måste företaget upplysa konsumenten om:
- Om det finns ångerrätt
- Hur lång tid du har på dig att ångra dig
- Hur du går tillväga för att ångra dig
Det räcker inte med att säljaren nämner att den finns, utan det måste tydligt framgå hur konsumenten ska gå tillväga för att nyttja ångerrätten. Har säljaren inte upplyst om ångerrätten vid samtalet gäller ångerrätten istället 1 år från att den skulle gått ut (källa: Hallå Konsument!).
Bevisbörda
Vid en avtalstvist ligger bevisbördan hos företaget och det är deras ansvar att bevisa att allt gått rätt till vid avtalets ingående. De måste t.ex. kunna tillhandahålla bevis för att avtalet ingåtts skriftligen och att konsumenten fått ta del av den information som krävs.
Ta hjälp av oss!
Du vet väl om att du som medlem alltid kan höra av dig till oss för råd och stöd? Skicka ett mejl till info@skimsafe.se eller ring vår kundtjänst så hjälper någon av våra kunniga medarbetare dig. På Konsumentverkets hemsida Hallå Konsument! kan du läsa mer om dina rättigheter som konsument.
Skydda din identitet med SkimSafe! Gör som tusentals andra och skydda dig från ID-kapningar, e-handelsbedrägerier, kapade digitala konton och mycket mer. Vår nya tjänst SkimSafe Online är Sveriges mest omfattande skydd mot moderna bedrägerier – registrera dig idag.