Så synar du bluffen
Vi varnar kontinuerligt för olika former av bedrägerier. Det kommer ständigt nya varianter men ofta är grunden densamma. Vi listar några av de vanligaste och viktigaste komponenterna för bedrägerier så att du snabbt kan syna bluffen.
Igenkänning
Många bedragare utnyttjar välkända varumärken och personligheter för att bygga trovärdighet. Det kan gälla individuella meddelanden på sms och mejl, men även falska hemsidor och annonser på t.ex. sociala medier.
- Kontrollera avsändare och kontaktuppgifter
Tänk på att alltid kontrollera avsändare och att aldrig använda kontaktuppgifterna som anges i meddelandet. Besök istället företagets officiella hemsidan för att inhämta kontaktuppgifter.
- Annonser och erbjudanden på nätet
Huvudregeln är lika enkel som effektiv – verkar ett erbjudande för bra för att vara sant är det oftast det. Det är med andra ord viktigt att vara källkritisk! Har du klickat dig vidare från en annons tänker du kanske inte längre på var du hamnat. Kom ihåg att alltid kontrollera hemsidans adress, dvs. vad står det i adressfältet på din webbläsare, stämmer det?
- Välkända ansikten
Bara för att en känd person används i en annons, betyder det inte att den personen godkänt sin medverkan. Kända personer utnyttjas flitigt i bedrägerier och invaggar mottagare i en falsk trygghet.
Skydda dig mot digitala bedrägerier
Bli medlem på SkimSafe Online så gör vi jobbet åt dig.
Tidspress
Tidspress är en viktig faktor vid många bedrägerier. Om offret känner att det är ont om tid, till och med akut, är chansen större att man agerar ogenomtänkt. Det är särskilt vanligt vid BankID-bedrägerier. Godkänn aldrig något med BankID på uppmaning av någon som plötsligt kontaktar dig!
Tänk på att alltid säkerställa vem det står att du legitimerar dig mot i BankID-appen. Glöm inte att du alltid kan avsluta ett samtal för att kontrollera situationen innan du godkänner något med BankID.
Falska kontaktuppgifter
Detta är särskilt vanligt i falska meddelanden där man utnyttjar välkända företagsnamn. Genom att skicka information som inte stämmer och inkludera ett falskt telefonnummer får bedragarna offret att själv vara den som ringer. Ett vanligt exempel är de falska köp- och beställningsbekräftelserna.
Använd bara kontaktuppgifterna som finns på ett företags officiella hemsida även om det står något annat i meddelandet som du har fått.
Social manipulation
Bedragare är experter på att luras. De är skickliga manipulatörer och framstår som både vänliga och hjälpsamma.
Så hur ska man egentligen skydda sig mot det? Sanningen är att det inte finns en enkel lösning som passar alla situationer. Men kom ihåg att aldrig ge ut personlig information eller unika koder till utomstående. Ge dig själv utrymme att kontrollera en situation innan du agerar. Våga lita på din magkänsla, känns något fel så agera inte innan du känner dig trygg med omständigheterna.
Majoriteten av Facebook-kapningar sker genom social manipulation.
Andra våg av bedrägeri
Den som blir utsatt för ett bedrägeriförsök, eller ett fullbordat bedrägeri, löper större risk att utsättas igen i en nära framtid. Ett vanligt exempel är att de kontaktar offret för att hjälpa till att återställa skadan från det första bedrägerier. De kan exempelvis utge sig för att ringa från polis, bank eller brottsoffermyndigheten.
Okända länkar
De flesta vet att man inte bör klicka på okända länkar i mail och sms. Trots detta trillar man dit ibland. Länken kan vara ”gömd” i en knapp eller text som indikerar att länken leder till en legitim sida. Huvudregeln är att inte klicka på okända länkar. Råkar man göra det ska man inte lämna ut någon information eller på annat sätt klicka sig vidare.
Ett tips är att hålla muspekaren över knappen eller det hyperlänkade ordet i ett meddelande för att visa vilken länk som döljer sig där bakom. På telefonen håller du fingret över länken tills en pop-up ruta visar den faktiska länken.
CHECKLISTA
1. Kontrollera alltid avsändare av ett mejl eller sms.
2. Använd bara kontaktuppgifter från officiella hemsidor.
3. Lämna aldrig ut person- eller betaluppgifter eller koder till ditt BankID till någon annan.
4. Läs alltid texten som visas i BankID-appen och kontrollera var du identifierar dig och vad du skriver under. Är du osäker, välj avbryt.
5. Använd aldrig ditt BankID på uppmaning av någon annan person.
Skydda din identitet med SkimSafe! Gör som tusentals andra och skydda dig från ID-kapningar, e-handelsbedrägerier, kapade digitala konton och mycket mer. Vår nya tjänst SkimSafe Online är Sveriges mest omfattande skydd mot moderna bedrägerier – registrera dig idag.