Ska du sälja något på nätet? Se upp för bedragare
Att handla på internet är idag minst lika självklart som att handla i fysiska butiker. Den digitala handeln mellan privatpersoner ökar också, och försäljning via sajter som Blocket och Facebook Marketplace blomstrar. Till följd av att allt fler säljer och köper varor online har även antalet bedrägerier ökat, och metoderna blir alltmer sofistikerade.
Två viktiga frågor
Auktionssidor som Tradera och marknadsplatser som Blocket eller Facebook Marketplace är exempel på plattformar som är av stor betydelse för den privata handeln. Om du gör affärer med andra privatpersoner finns två viktiga frågor som du alltid bör ställa dig: Hur ska varan överlämnas och när ska betalningen ske? Med andra ord måste du ta ställning till om du ska skicka pengar innan du har fått hem varan som du vill köpa. Och vid ett motsatt förhållande; vågar du lita på att personen som du säljer till verkligen kommer att betala i efterhand?
Läs mer om hur SkimSafe kan hjälpa dig om du blivit utsatt för bedrägeri och testa gratis i 14 dagar
”Säker betalning” används av bedragare
Nuförtiden finns ”säkra betalningar” på flera av de stora sälj- och aktionssidorna. Detta innebär att en tredje part säkerställer att bägge parter uppfyller sin del av avtalet innan affären godkänns. Tyvärr utnyttjas detta även av bedragare som vinner förtroende hos sin motpart genom att själva föreslå ”säker betalning” som alternativ. Vi har tidigare varnat om detta i samband med försäljning på Blocket, men metoden används lika frekvent via andra sajter.
Följande exempel är taget från verkligheten och visar hur en bedragare kan gå till väga för att tömma dina konton på pengar med hjälp av underskrifter med BankID. I detta fall är det säljaren som råkar ut för bedrägeriet:
- Säljaren blir kontaktad av en potentiell köpare som visar intresse för din annons. Kontakten kan till exempel ske över chattar som WhatsApp eller Messenger.
- Personen påstår sig vilja köpa din vara, men förklarar att hen inte kan komma och hämta varan själv. För bådas säkerhet föreslår köparen därför ”säker betalning” som alternativ. Ofta ges förslaget med hänvisning till legitima aktörer som till exempel PostNord eller Blocket, för att skapa förtroende och få dig att tro att allting går rätt till.
- Köparen säger sig skapa en förfrågan för ”säker betalning” och betalar in pengarna för varan. För att du ska kunna ta emot pengarna skickar köparen en länk till dig i chatten.
- Länken ser ut att vara äkta och du ombeds att klicka dig vidare för att därefter fylla i kortuppgifter samt godkänna affären med ditt BankID.
Bankkontot kan vara tömt på minuter
Det som egentligen sker är att den förmodade köparen får dig att skriva under transaktioner från ditt konto. Personen nöjer sig inte förrän så mycket som möjligt har tömts från ditt konto. Därför kan du bli ombedd att skriva under med ditt BankID flera gånger om.
Ovanstående beskrivning är ett allmänt exempel på hur bedragare kan gå tillväga för att lura privata säljare på nätet. Vi vill dock understryka att de tekniska detaljerna skiljer sig åt från fall till fall. Skickliga bedragare hittar ständigt nya sätt att lura privatpersoner och företag på pengar, men många bedrägeriförsök innefattar att du blir uppmanad att skriva under med ditt BankID.
BankID – nyckeln till dina bankkonton
Bank-ID är din digitala underskrift och nyckeln till att tömma hela ditt konto på pengar. Var alltid noga med att läsa exakt vad det är du skriver under innan du knappar in din PIN-kod på BankID. Om någon du inte känner uppmanar dig att skriva under med ditt BankID ska du avbryta affären omedelbart.
Läs mer om hur SkimSafe kan hjälpa dig om du blivit utsatt för bedrägeri och testa gratis i 14 dagar
Skydda din identitet med SkimSafe! Gör som tusentals andra och skydda dig från ID-kapningar, e-handelsbedrägerier, kapade digitala konton och mycket mer. Vår nya tjänst SkimSafe Online är Sveriges mest omfattande skydd mot moderna bedrägerier – registrera dig idag.