Varning: Allt fler får sina Facebook-konton kapade
Vi har vid flera tillfällen under våren varnat för bedrägerier via sociala medier, särskilt på plattformen Facebook. Sommaren har inte varit något undantag och medan många kopplade av i semestervärmen passade bedragarna på.
Skydda dig mot digitala bedrägerier
Bli medlem på SkimSafe Online så gör vi jobbet åt dig.
Vi har hjälpt flera medlemmar som fått sina konton kapade och tyvärr verkar fenomenet bli allt vanligare. I de flesta ärenden har bedragarna använt sig av en utstuderat metod:
- Offret blir kontaktad av en vän på Messenger. Vad offret inte vet är att vännens konto redan har blivit kapat och det är i själva verket en bedragare som skriver till dem.
- ”Vännen” ber om offrets telefonnummer. Vännen vill värva offret till en tävling eller ett lotteri, vi ska återkomma till den detaljen lite senare i texten.
- Offret får en eller flera sifferkoder skickade till sig på sms och ombeds att skicka vidare dessa till vännen på Messenger. Koderna är i själva verket återställningskoder som bedragarna använder för att nollställa och byta lösenord till offrets Facebook-konto.
Sedan går förloppet snabbt och det tar inte långt tid innan offret upptäcker att det inte längre kan logga in på sitt konto. När kaparna bytt lösenord kan de sedan lätt byta ut även mailadressen som är kopplad till kontot. På så sätt blir det omöjligt för den rättmätiga ägaren att komma åt sin egen profil.
Med facit i hand är det lätt att syna en bluff, men bedragarna utnyttjar iskallt det förtroende vi känner för våra vänner. Ofta lockar de med en tävling eller lotteri, med möjlighet för både dig och ”vännen” att vinna stora pengar. För att kunna delta behöver personen t.ex. värva 10 egna kompisar – ”Kan du tänka dig att hjälpa mig?? Jag behöver bara ditt nummer, taaack du är bäst 🙏🏻🥰”.
Om ditt konto blir kapat
Om du upptäcker att någon bytt lösenord eller e-postadress på ditt konto är det viktigt att snabbt vidta åtgärder. Ju tidigare man agerar desto större är chansen att få tillbaka sitt konto och minimera omfattningen av kapningen. Det är nämligen inte bara du som drabbas om ditt konto blir kapat. När bedragarna väl fått kontroll över ditt konto sätter de genast igång med att kontakta dina vänner för att lura dem på samma sätt.
För aktiva medlemmar i SkimSafe Online ingår alltid assistans vid kapning av konton på sociala medier. Vi utreder vad som har hänt och hjälper dig att låsa kontot för att stoppa bedrägeriet, samt i vissa fall att du återfår ditt kapade konto. Kontakta oss omedelbart om du upptäcker att du har förlorat tillgång till ett eller flera av dina konton på sociala medier.
Det här bör du tänka på
En viktig åtgärd är att aktivera tvåfaktorsautentisering, även kallat tvåstegsautentisering, för dina digitala konto. Det innebär att inloggning på ett konto görs genom två steg: först med lösenord och sedan med en kod som skickas till dig, vanligtvis på SMS. På så sätt blir det svårare för utomstående att hacka ditt konto eller göra otillåtna ändringar.
En tvåfaktorsautentisering hindrar dock inte någon från att kontakta dig på det sätt vi har beskrivit ovan. Vi vädjar till alla att ta det säkra före det osäkra, tillåt dig själv att vara misstänksam! Skicka aldrig koder eller personlig information till någon på sociala medier, inte ens dina vänner.
Om en vän frågar efter ditt nummer eller annan personlig information, kontakta vännen utanför plattformen och kontrollera att det verkligen är personen du känner som har skrivit.
Läs mer om hur SkimSafe kan hjälpa dig om du fått ditt konto kapat och testa gratis i 14 dagar
Skydda din identitet med SkimSafe! Gör som tusentals andra och skydda dig från ID-kapningar, e-handelsbedrägerier, kapade digitala konton och mycket mer. Vår nya tjänst SkimSafe Online är Sveriges mest omfattande skydd mot moderna bedrägerier – registrera dig idag.