Varning för falska återbetalningar
Under sommaren och semestertider är det extra vanligt med bluffakturor. Vi vill nu varna för meddelanden om falska återbetalningar.
Bluffen
Mejlet eller sms:et innehåller information om att företaget du är kund hos har råkat dra din månadsavgift två gånger. På grund av dubbeldebiteringen har du nu rätt till en återbetalning. För att bekräfta och ta emot återbetalningen ska du klicka dig vidare och uppge kontouppgifter. I många fall behöver du bekräfta detta med BankID.
Skydda dig mot digitala bedrägerier
Bli medlem på SkimSafe Online så gör vi jobbet åt dig.
Detta är falskt.
Meddelandena kan vara skickligt utformade och svåra att syna. Många gånger används samma layout som av det riktiga företaget, med korrekta loggor och detaljinformation.
Om du får ett sådant meddelande ska du aldrig uppge några uppgifter eller godkänna något med BankID. Vid en eventuell dubbeldebitering kommer företag inte kontakta dig på detta vis och kräva uppgifter eller godkännande från dig.
Dolda länkar
I exemplet ovan ser meddelandet ut att komma från Tele2, men själva verket är det en helt annan avsändaradress som gömmer sig bakom. Även länken som står utskriven som tele2.se/mitt-tele2 leder till en annan webbadress.
Var alltid noga med att kontrollera avsändare och länkar i ett meddelande. Om du är osäker bör du kontakta företaget ifråga genom deras kontaktuppgifterna på deras officiella hemsida. Använd inte kontaktuppgifter som anges i meddelandet.
Skydda din identitet med SkimSafe! Gör som tusentals andra och skydda dig från ID-kapningar, e-handelsbedrägerier, kapade digitala konton och mycket mer. Vår nya tjänst SkimSafe Online är Sveriges mest omfattande skydd mot moderna bedrägerier – registrera dig idag.